Achizitionarea produselor face parte din activitatea cotidiana a fiecaruia dintre noi. De aici pleaca si importanta cunoasterii drepturilor pe care le avem in relatiile cu operatorii economici, dar si modalitatile in care putem beneficia de garantia produselor.
Astfel, baza legala privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora este reprezentata de Legea nr. 449/2003.
Garantia legala de conformitate
Este important de stiut faptul ca, in baza garantiei legale de conformitate, vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Totusi, vanzatorul nu este tinut nelimitat de aceasta obligatie, raspunderea sa putand fi angajata daca lipsa de conformitate apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la data livrarii produsului.
Drepturile cumparatorului
In cazul in care, in termenul de 2 ani, se constata o lipsa a conformitatii produsului, consumatorul are la dreptul de a-i solicita vanzatorului sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin una dintre urmatoarele modalitati:
- Prin repararea produsului
- Prin inlocuirea produsului
Totodata, consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului, daca se regaseste intr-unul dintre urmatoarele cazuri:
- Daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului
- Daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila
- Daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, fara inconveniente semnificative pentru consummator
Trebuie sa tinem cont de faptul ca rezolutiunea contractului nu poate fi solicitata de catre consumator daca lipsa conformitatii este minora.
Notificarea lipsei de conformitate
Cu toate ca legea ii confera o protectie sporita consumatorului, anumite obligatii sunt imputate si in sarcina acestuia.
Astfel, consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate in termen de 2 luni de la data la care a constatat-o.
Prezumtia lipsei de conformitate
Prezumtia lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitatile specifice inca de la momentul achizitionarii.
O consecinta importanta a acestui lucru este reprezentata de faptul nu va mai fi nevoie de niciun fel de dovada din partea cosumatorului, considerandu-se ca produsul era defect inca de la livrare.
Pentru a opera aceasta prezumtie, este necesar ca lipsa de conformitate sa apara intr-un termen de 6 luni de la data livrarii produsului.
In afara acestui termen, situatia se schimba, astfel ca, daca produsul se defecteaza in perioada cuprinsa intre 6 luni si 2 ani de la cumparare, cosumatorul va fi nevoit sa-i dovedeasca vanzatorului lipsa de conformitate a produsului.
Termenul in care produsul trebuie reparat/inlocuit
Repararea sau inlocuirea produselor trebuie adusa la indeplinire intr-un termen rezonabil, stabilit de comun acord intre consumator si vanzator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, dar, in niciun caz, perioada de timp stabilita nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul, dupa caz, a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vanzatorului sau unei persoane desemnate de acesta pe baza unui document de predare – preluare.
Trebuie sa tinem cont ca in cazul reparii produsului, in acesta vor fi montate numai piese noi.
Garantia comerciala
Spre deosebire de garantia legala de conformitate, care ii este acordata consumatorului in mod automat, in temeiul legii, garantia comerciala sau conventionala este garantia pe care vanzatorul sau producatorul o acorda in mod voluntar si care, odata acordata, devine obligatorie pentru ofertant din punct de vedere juridic.
Drepturile cosumatorului ce decurg din lege, referindu-ne in mod special la dreptul privind garantia legala de conformitate, nu pot fi inlaturate odata cu oferirea unei garantii comerciale, lucru care, de altfel, trebuie mentionat in mod expres in certificatul de garantie.
Faptul ca vanzatorul opteaza pentru a-i acorda cumparatorului si o garantie comerciala pe langa cea legala, ne face sa prezumam ca o asemenea garantie ar trebui sa le ofere consumatorilor anumite beneficii in plus fata de cele oferite de lege, putand fi, in acelasi timp, si o modalitate de a atrage clientela sau de a castiga increderea consumatorilor.
Totodata, apreciem ca este la latitudinea consumatorului alegerea tipului de garantie in baza caruia urmeaza sa-si exercite drepturile, important fiind ca acesta beneficiaza de o protectie juridica ridicata si, chiar si in lipsa unei garantii comerciale, se va putea prevala de garantia legala de conformitate, orice clauza contractuala care limiteaza sau inlatura, direct ori indirect, drepturile izvorate din aceasta fiind nula de drept.